Aanmelden

Zonnepanelen, de salderingsregling & terugleverkosten
Hoe zit het nu?

Zonnepanelen, de salderingsregling & terugleverkosten
Hoe zit het nu?

1. Wat zijn terugleverkosten?

Antwoord:

Terugleverkosten zijn de kosten die sommige energieleveranciers in rekening brengen bij consumenten voor stroom die wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Dit is de opgewekte zonnestroom die niet direct gebruikt wordt.

2. Wat is de salderingsregeling?

Antwoord:

De salderingsregeling zorgt ervoor dat zonnepaneel gebruikers hun stroom mogen salderen. Salderen houdt in dat de energieleverancier de teruggeleverde (zonne)stroom op jaarbasis verrekent met de stroom die is afgenomen. Dit betekent dat van de jaarlijks verbruikte stroom, de teruggeleverde (zonne)stroom wordt weggestreept. Vanaf 1 januari 2027 is het niet meer mogelijk om te salderen.

3. Wat is een terugleververgoeding?

Antwoord:

Tot 1 januari 2027 krijgt u een terugleververgoeding als u op jaarbasis meer stroom teruglevert dan u afneemt. De meeste mensen wekken op jaarbasis juist minder stroom op dan ze verbruiken.

Vanaf 1 januari 2027 krijgt u een terugleververgoeding voor alle zonnestroom die u niet direct gebruikt. Uw energieleverancier koopt deze stroom van u. U betaalt waarschijnlijk ook nog steeds terugleverkosten over de stroom die u teruglevert aan uw elektriciteitsnet.

4. Waarom rekenen energieleveranciers terugleverkosten?

Antwoord:

Het stroomnet wordt steeds voller, vooral op de piekmomenten. Dit zorgt voor hogere kosten voor de energieleveranciers en netbeheerders.  Energieleveranciers zoeken naar manieren om ervoor te zorgen dat consumenten met zonnepanelen meer stroom direct gebruiken. We zien op dit moment drie verschillende opties die sommige energieleveranciers gebruiken:

  • Het rekenen van (vaste) maandelijkse kosten afhankelijk van de teruggeleverde stroom, bijvoorbeeld terugleverkosten.
  • De terugleververgoeding voor stroom verlagen. Dit is het bedrag wat de energieleverancier aan u betaalt voor de zonnestroom die u niet gebruikt en dus teruglevert aan het stroomnet.
  • Als u zonnepanelen op uw dak heeft liggen, kan het zijn dat u bijvoorbeeld geen (welkomst)korting of -bonus krijgt als u overstapt naar een andere energieleverancier.

De energieleverancier kan niets wijzigen aan een lopend vast contract. Let bij het afsluiten van een nieuw energiecontract goed op bovenstaande punten. Dit kan namelijk invloed hebben op uw maandelijkse besparing. Weet u niet of er van één van deze drie punten sprake is bij uw energieleverancier? Dan kunt u hen altijd bellen om dit na te vragen.

5. Wat voor kosten rekenen energieleveranciers?

Antwoord:

De drie grootste energieleveranciers, Vattenfall, Eneco en Essent, rekenen het volgende voor het terugleveren van zonnestroom:

  • Vattenfall rekent vaste terugleverkosten. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal kWh-zonnestroom dat wordt teruggeleverd. Klanten die minder dan 500 kWh terugleveren gaan op dit moment geen vaste terugleverkosten betalen.*
  • Eneco rekent € 0,115 per kilowattuur (kWh) aan stroom die wordt teruggeleverd aan het net.*
  • Essent rekent terugleverkosten die afhankelijk zijn van het aantal kWh-zonnestroom dat wordt teruggeleverd. Klanten die minder dan 250 kWh terugleveren betalen op dit moment geen vaste terugleverkosten.*

Wilt u kijken welke kosten uw energieleverancier in rekening brengt of naar welke energieleverancier u het beste kunt overstappen? Op deze site kunt u per energieleverancier zien welke terugleverkosten zij in rekening brengen:

En op deze sites kunt u de tarieven en voorwaarden van iedere energieleverancier vergelijken:

* Dit is voor het laatste geüpdate op 13-01-2025.

6. Hoeveel stroom gebruik ik direct en hoeveel lever ik terug?

Antwoord:

Gemiddeld gebruiken mensen 30% van de zonnestroom direct.  De overige 70% wordt teruggeleverd aan het net. Als uw zonnepanelen jaarlijks 2.000 kWh stroom opwekken, zou u dus ongeveer 1.400 kWh stroom per jaar terugleveren.

Dit is een gemiddelde, het kan dus zijn dat u meer of minder stroom teruglevert aan het net. Door bewust om te gaan met uw stroomverbruik kunt u uw eigen verbruik verhogen. Bij de volgende vraag leest u hier meer over.

Bent u bewust van uw energiegebruik en gebruikt u overdag meer stroom  wanneer de zon schijnt? Dan kan het percentage van de stroom die direct gebruikt wordt verhoogd worden naar 35%.

7. Hoe kan ik minder stroom terugleveren aan het net?

Antwoord:

Het is verstandig om zoveel mogelijk stroom direct te gebruiken, zodat u dit niet hoeft terug te leveren aan het net. De energieleverancier brengt alleen kosten in rekening voor de stroom die u niet direct gebruikt. Dit doet u door zoveel mogelijk elektrische apparaten overdag aan te zetten in plaats van ’s nachts. Een paar tips:

  • U kunt bijvoorbeeld uw wasmachine, droger en vaatwasser instellen dat deze overdag draaien in plaats van ’s nachts. Het is verstandig om deze apparaten niet allemaal tegelijkertijd aan te zetten, maar afwisselend na elkaar.
  • Daarnaast kunt u uw apparaten zoveel mogelijk overdag opladen in plaats van ’s nachts.

Zo gebruikt u de stroom die de zonnepanelen opwekken direct en hoeft u de stroom niet terug te leveren aan het stroomnet. ’s Avonds en ’s nachts neemt u dan minder stroom af van het stroomnet.

8. Tot wanneer geldt de salderingsregeling?

Antwoord:

De salderingsregeling stopt per 1 januari 2027. Tot die tijd kunt u gewoon uw stroom jaarlijks blijven salderen. Ook als de salderingsregeling verdwijnt kunnen zonnepanelen nog steeds voordelig voor u zijn. Onze adviseurs rekenen dit graag voor u uit.

9. Zijn zonnepanelen nog aantrekkelijk?

Antwoord:

Ja, zeker! Voor de meeste huishoudens zijn zonnepanelen absoluut nog aantrekkelijk. Als het aantal zonnepanelen en de opwek goed is afgestemd op uw jaarlijks stroomverbruik is het nog steeds voordelig om zonnepanelen te nemen. Uw voordeel wordt groter als u zoveel mogelijk zonnestroom direct na opwek gebruikt. Om uw voordeel exact te berekenen kunt u contact opnemen met iederzon.

10. Disclaimer

Antwoord:

De inhoud van deze webpagina is informerend en niet bedoelt als advies. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Laatste update: deze pagina is voor het laatste geüpdated op 13-01-2025.

Staat uw vraag er
niet tussen?

Staat uw vraag er
niet tussen?

Onze medewerkers helpen u graag verder!

Neem gerust contact op met onze Klantenservice via 020 – 723 92 93 (ma-do: 09:00-20:00 uur, vr: 09:00-17:30 uur) of stuur ons een bericht via het contactformulier.